Kuntosalilla

Voidaan mielestäni perustellusti sanoa, että kohtuullisen hyvä lihaskunto on jokapäiväisen hyvän fyysisen toimintakyvyn yksi peruspilareista.

Jos lihaskunto on syystä tai toisesta päässyt heikentymään, voidaan lihasten voimaa kehittää tehokkaasti kuntosalilla. Kuntosalilla paranee (oma kokemus) usein myöskin aerobinen kestävyyskunto, koordinaatio ja nivelten liikkuvuus.


Soutulaitteella saa rasitusta monille lihasryhmille.


Kotonakin tai ulkona kesäisin voi tietysti jumpata, mutta kuntosalien varustus on selvästi monipuolisempi.
Eri lihasten tai lihasryhmien harjoittamiseen tarkoitetut laitteet ovat erityisen käytännöllisiä niiden turvallisuuden vuoksi. Laitteet on suunniteltu niin, että lihasmekaanisesti kuormitus kohdistuu juuri oikeaan paikkaan.


Lähes koko keho saa liikettä. 


Kuntosaliharjoittelun aloittamiseen helpoin ja turvallisin keino on mennä sinne kuntosalille. Sieltä saa ammattitaitoista harjoitteluun ja laitteisiin liittyvää ohjausta.
Ohjaajan kanssa olisi hyvä käydä ensin läpi tavoitteet ja laatia yksilöllinen ohjelma, jota voidaan muuttaa ja tarkistaa harjoittelun edetessä.





Voidaan tehdä myös aloitustason mittauksia, ja näin varmistaa turvallisuustekijät, jotka liittyvät liikkumisen aloittamiseen ja terveyteen.
Usein voi käydä niin, että aloitteleva kuntosaliharjoittelija voi alussa kuormittaa itseään liikaa. Se taas voi tuntua lihaksissa monta päivää.
Tärkeää olisi myös muistaa ravinnon ja riittävän levon merkitys harjoittelussa.
Lyhyenkin kuntosalikuurin jälkeen sen jo huomaa: Keho kiinteytyy ja lihaskunto paranee. Se on palkitsevaa!

Harjoittelussa lihaskunto paranee.


Kuntosaleilla tärkeät lihashuollolliset toimenpiteet harjoittelun jälkeen useimmiten ovat myös mahdollisia. Olisi aina hyvä suorittaa kunnollinen venyttely ja verryttely harjoittelun lopuksi. Tämähän koskee kaikkea liikunnan harjoittamista. 

Itse käytän paikallista Takomo kuntosalia. Se on lähellä, siinä on hyvät, monipuoliset laitteet kaikille lihasryhmille ja se on myös kohtuuhintainen. Sieltä saa tarvittaessa myös ohjausta. Klikkaa Takomon kotisivulle tästä 

Näin ikääntyvää lihaskuntoharjoittelu auttaa esimerkiksi tasapainonhallinnassa ja hyvä lihaskunto antaa myös paremmat edellytykset kyetä kauemmin huolehtimaan itse itsestään ja selviytymään arjen askareista kotona.

Kuntosaleja löytyy nykyään lähes joka paikkakunnalta Suomesta. Kysele asuinalueesi läheltä, millaisia sieltä löytyy. Suosittelen.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Potkut

Joulutaikaa

Kiitollisuus